Guide till rätt bild- och videoformat i sociala medier

June 25, 2025

Sociala medier är under ständig förändring, precis som användarbeteendet och enheterna som vi använder för att befinna oss i de olika kanalerna. Tänk dig själv, hur såg din mobiltelefon ut när Facebook grundades 2004? Eller när Instagram grundades 2010? Med det i åtanke är det inte konstigt att bildformaten som rekommenderas i de olika kanalerna förändras de också, för att öka användarupplevelsen. Algoritmerna arbetar för just det, att förbättra användarupplevelsen. Därför är det viktigt att arbeta efter de rekommendationer som finns gällande bl.a. bildformat för att jobba med algoritmerna istället för mot. 

Här har vi sammanställt uppdaterad (25 juni 2025) information om bildformat för Facebook, Linkedin, Instagram och Twitter. Spara denna sida som ett bokmärke för att ha uppdaterad information nära till hands när du söker efter informationen nästa gång.

Bildformat på Facebook

Profilbild: 170 x 170 px. 1:1
Omslagsbild för sida: 851 x 315 px
Omslagsbild för evenemang: 1920 x 1005 px
Liggande bild i flödet: 1200 x 630 px
Stående bild i flödet: 630 x 1200 px
Kvadratisk bild i flödet: 1200 x 1200 px
Stories: 1080 x 1920 px (9:16)

Tips!

  • Har du en profilbild eller omslagsbild med logga och/eller text så kan du få bättre kvalitet på den om du använder en PNG-fil.
  • När det gäller video kan den vara mellan 1-240 sekunder om den ska postas i flödet och 1-20 sekunder om den ska postas som händelse. Texta gärna videon och använd ljud som komplement för att förstärka känslan och ditt varumärke.

Bildformat på Instagram

Profilbild: 320 x 320 pixlar (1:1). Bilden får en cirkelform efter uppladning.

Bild i flödet: Både bilder och videos kan vara i kvadratisk, liggande eller stående. 
Liggande: 1080 x 566 px. 1:91:1
Kvadratisk: 1080 x 1080 px. 1:1
Stående: 1080 x 1350 px. 4:5

Rutnätet i profilen har gått från kvadratiskt till att bli rektangulärt. För mest kontroll bör du publicera bilder i stående format och se till att eventuell text eller viktigt innehåll placeras en bit in eftersom en del av bilden kommer beskäras i rutnätet. Om du vill korrigera hur bilden visas i rutnätet kan du göra det genom att gå in på bilden, trycka på de tre prickarna till höger och välja “Justera förhandsvisning”.  

Stories, Reels och Live: 1080 x 1920 px. 9:16

Tips!

  • Texta gärna videon och förstärk budskap och varumärket med ljud som komplement.
  • Eftersom vissa mobiler har smalare skärm, tänk på att inte placera viktig information för långt ut i bilden. I händelser och rullar döljs lite av bilden/videon bakom grafik, var medveten om vilka delar som döljs så du inte placerar viktig information just där.
  • Radbyten i texten till Instagraminlägget gör att man har enklare att ta in budskapet. En enkel sak kan tyckas, men som kan vara enklare sagt än gjort. Här ger vi dig tips på hur du kan göra för att skapa radbyten när texten grötar ihop sig efter inlägget publicerats.

Bildformat på Linkedin

Företagsprofilen
Omslagsbild
: 1 128 x 191 px
Profilbild: 300 x 300 px
Bild i flödet: 1200 x 627 px

Privata profilen
Omslagsbild: 1 584 x 396 px
Profilbild: 400 x 400 px
Bild i flödet: 1200 x 627 px

Tips!

  • Till skillnad från de andra sociala medierna är Linkedin ett yrkesnätverk. Använd därför gärna en bakgrundsbild som är kopplad till det du arbetar med eller företaget du arbetar i.
  • Texta gärna dina videos och använd ljud som komplement för att försäkra budskap och varumärket.
  • Linkedin rekommenderar liggande format men prova dig fram och se vad som funkar bäst för er.

Bildformat på X (f.d Twitter)

Profilbild: 400 x 400 px
Omslagsbild: 1500 x 500 px
Bilder i flödet: 1 600 x 900 px

Bildformat på Youtube

Profilbild 800 x 800 pixlar
Omslagsbild: 2 048 x 1 152 pixlar. Säkert område är 1 564 x 423 pixlar.
Thumbnail för video: 1 280 x 720 px.
Video i kanalen: 16:9 med en upplösning från 240 p till 2 160 p. Upp till 12 h och 128 GB

Bildformat på Snapchat

Snap/ geofilter: 9:16 med en bredd på 1080 pixlar. Max 60 sekunder. Tänk på att en del av bilden döljs bakom grafik.

Bildformat på TikTok

Profilbild: 200 x 200 px. 1:1.
Video: 1080 x 1920 px. 9:16. Lämna 150 px i toppen och botten samt 64 px på sidorna fria från text och annat viktigt innehåll då användarnamnet, gilla-knappar osv visas där.

Bildformat på Threads

Profilbild: 320 x 320 px. 1:1.
Liggande bild i flödet: 1080 x 566 px.
Kvadratisk bild i flödet: 1080 x 1080 px.
Stående bild i flödet: 1080 x 1350 px.

Hoppas detta gav dig svar på vilket format du ska skapa bilder i för dina sociala kanaler. Om du vill ha hjälp med framtagning av innehåll, video, ljud eller bild är du välkommen att kontakta oss.